Wednesday, June 16, 2010

Diri mereka selalu di hati... Bingkisan kalian sering menemani perjalanan hidup..uhibbukifillah

Berjalanlah dengan penuh harapan walau hidup ini tak selalu bahagia, sedekahkanlah satu senyuman walau dihatimu tak mampu lagi bertahan belajarlah memaafkan walau dirimu terluka berhentilah memberikan alasan walau ingin menyatakan kebenaran, hiduplah dalam iman walau hari dipenuhi godaan dan berpeganglah kepada allah walau dia tak kelihatan



Di akhir garisan menghijau kesagaran doa..tangan yang menadah ke langit bercahaya seri harapan, pada permintaan yang masih tersimpan. Segala isi dunia memerhati di kaki senja..rumah allah berkembang di sekelilingnya keberkatan mengharum ke seluruh alam daripada hembusan kesejahteraan. Segala buku catatan lama terbakar oleh keampunan. Maka kekelaman hati kembali jernih di sisi kesucian .. semoga ketenangan sentiasa menantimu


Keyakinan kepada allah adalah ibarat air kedamaian yang tak pernah kering menjadikan seorang muslim tetap tegar di saat orang lain berguguran dan tetap tenang disaat orang lain ketakutan


Ya allah wanita yang membaca ini adalah wanita yang cantik, kuat dan sabar dan saya menyayanginya. Tolong dan tingkatkanlah kehidupannya. Begitupun jika dia melangkah, selamatkanlah dia


Sebelum malammu berlalu sucikan hati bersihkan jiwa. Maafkan segala kesalahan dan halalkan segala pemberian. Fikirkan sejenak kematian yang diingini. Lembutkanlah lidahmu dengan menutur zikrullah..tiada cinta lain sehebat cintanya..moga tidurmu dalam ketenangan, bangunmu dengan keazaman dan hidupmu dengan keredhaan. Dengan nama mu ya allah aku hidup dan aku mati


YA ALLAH
sahabat buat hati gembira
mesra kami penawar duka
rindu kami menambah rasa
rajuk kami menambah ceria
YA ALLAH
silaturrahim kami ukhwah fillah
bermusuh kami nauzubillah
berpisah mati insyaallah
pengubat hati doa rabithah
YA ALLAH
rahmati kami meniti usia
terpisah kami di alam nyata
temukan kami di taman syurga.


Kekadang hati merintih derita, jiwa menangis sedih, akal mengeluh letih. Namun hakikat hidup tak kan berubah, yang perlu diubah adalah diri yang menghadapinya. Hati memilih jalan, akal memulakan langkah dan iman meluruskan arah. Moga kasih allah sentiasa bersama kita


Kekeruhan dalam berjemaah lebih baik daripada kejernihan dalam keseorangan


Pahit bersabar madunya redha, perit berusaha dimanisi tawakkal, jerih beramal menguntum pahala, susah diuji bertambah taqwa, rintih mukmin hanya padanya yang esa


Pesan Sufian At Tauri..ambillah dari dunia untuk badanmu dan ambillah dari akhirat untuk hatimu


Tiada ukhwah tanpa iman dan tiada keimanan yang sempurna tanpa ukhwah sepertimana tiada persahabatan tanpa taqwa dan tiada ketaqwaan tanpa persahabatan


Mengingati teman tanda persahabatan..mengingati mati sumber kekuatan iman..mengingati akhirat semulia mulia ingatan dan mengingati allah itulah ketenangan


Carilah petunjuk dalam keredhaanmu pada allah kerana percayalah wahai teman tiada yang lebih harum di kebun hayat melainkan rimbunan taqwa yang merendang ke akhirat


Ukhwah itu dihati walau bersendirian pasti ia menemani setiap yang manis ,mampu dikenangi walau tiada di mata kini ia hadir bila dirindui kerana asanya ia di dasar hati


Seorang manusia harus cukup rendah hati untuk mangakui kesilapannya cukup bijak untuk mengambil manfaat daripada kegagalannya dan cukup berani untuk membetulkan kesilapannya yang telah berlalu


Nabi s.a.w bersabda apabila kamu hendak berkawan carilah kawan yang dia fikir agama atas kamu dan carilah kawan apabila kamu lihat dia kamu ingat allah



Dedikasi untuk saudaraku, seorang penyair sufi ,
menghalusi mata hatinya..aku pohon kekuatan dan allah berikan aku kesulitan untuk jadikan aku gagah
aku pohon cinta dan allah berikan aku mereka yang bermusuh untuk ku cari penawar duka
aku pohon keteguhan hati dan allah berikan aku bahaya untuk aku atasi
justeru aku tak peroleh apa yang aku impikan
namun aku dapat segala yang aku inginkan


Sahabatku orang yang berjuang sering menangis lemah di sisi allah tetapi allah akan kuatkannya disisi makhluk yang digelar manusia..berjuanglah kerana allah . bahagialah hati walaupun ia terlalu payah kerana itulah jalan menuju ke jannah

No comments: