Wednesday, June 30, 2010

ujian melanda??dilanda ujian?? jangan cepat melatah...


sumber gambar..my favourite website : iluvislam.com

bergelar seorang hamba di muka bumi milik ALLAH S.W.T..PEMILIK PALING AGUNG..menjadikan kita lupa akan ada ujian datang menduga di tengan perjalanan mencari cinta ALLAH..hidup serba cukup, kawan serba ramai, keluarga yang sempurna membuatkan kita, lupa pada ujian.

bila ujian datang melanda, ditengah tengah laluan kehidupan, kita baru tersedar oh...!! kenapa jadi mcm ni ni, tak pasal - pasal berhadapan masalah yang entah dari mana datangnya! ha.............nah!! failed for the first time, br aje datang ujian sikit kita da merungut. kalah!

malu rasanya diri, hidup senang lenang di dunia milik allah, mengaku beriman, mengaku sabar, mengaku kuat tapi gagal sebenarnya berhadapan konflik, mungkin sebab tu kita tak ditakdirkan duduk kat
palestin, yang diuji segenap penjuru, dicaci setiap waktu, ditawan sana sini situ, dibunuh setiap satu, dicatu itu ini, dirobek maruah, tetapi mereka masih lagi tersenyum.kata mereka, kami ada ALLAH S.W.T..SELALU MENEMANI HARI KAMI, SELALU BERSAMA KAMI, INI HANYA UJIAN MENGUJI KEIMANAN!!

wah hampir lopong mulut bila mendengar kata kata mereka. kuatnya iman!! kita? pg kdai beli megi, megi tak dak dah habis, frust bukan main!! allah....lemahnya kita..bak kata p ramlee, pasal masak tak letak belacan pun sampai nak bunuh - bunuh.semua nya pasal apa? makanan!!kita akui, umat akhir zaman memang begini tingkahnya, terlalu rapuh iman dan hatinya, senang benar di goda musuh yang nyata. siapa? ha..MR NATES!! MR NATES ni bukan main hepi lagi sekarang..yela kes derhaka pada ibu bapa berlambak - lambak sampai tahap tinggal bapa bawah jambatan, belum lagi dikira kes derma beramai - ramai. derma apa? derma baby ke tong sampah. ingat recycle ke apa.hm cawangan MR NATES PRODUCTION tumbuh melata lata. makin kaya diorang ni. kaya apa? kaya ahli. nauzubillah..mudah mudahan kita dijauhkan dari ujian ini.

muslimah, anda perlu cukup lembut pada zahirnya untuk membuatkan diri anda cukup tenang dijadikan teman menuju redha allah tapi anda perlu cukup kuat pada hatinya! tapi bukan keras hati, keras apa? kuat iman. kita berusaha mencari cinta allah, insyaallah allah selalu bersama kita. ingat allah ketika senang maka allah akan ingat kita di masa susah..best kan? cinta ni la yang hakiki..sudah la DIA beri kita segala makna kehidupan, dicipta pula kita dengan penuh rasa CINTA..SUBHANALLAH..!!

jadi, anggap ujian sebagai tanda kasih sayang ALLAH pada kita. orang yang hebat, ujian nya juga hebat! pada awal ujian, semua manusia sama..bezanya dimana? bezanya di akhir ujian, sama ada menang atau kecundang. menang yang mcm mana? menang merebut cinta ALLAH....kuatkan hati, letakkan ALLAH sebagai matlamat, tak kra di awal kehidupan atau di akhir kehidupan..sesungguhnya kita ini hamba DIA..milik DIA.

1 comment:

amira said...

saya sgt setuju dgn artikel ini..
kita patut bersyukur dengan nikmat iman dan islam..
tgk saja di korea...ramai yang mati bunuh diri gara2 hilang semangat untuk hidup dan tidak dapat mencari ketenangan untuk selesaikan masalah... [issue referred to death of Park Yong Ha...second hero of K-drama Winter Sonata..i'f i'm not mistaken)